School burnout and schoolwork engagement profiles among French high school students: Associations with perceived academic stress and social support - Laboratoire de Psychologie et d'Ergonomie Appliquées
Journal Articles Journal of Research on Adolescence Year : 2024

School burnout and schoolwork engagement profiles among French high school students: Associations with perceived academic stress and social support

Profils de burnout scolaire et engagement dans le travail scolaire chez des lycéens français : Associations avec le stress scolaire perçu et le soutien social perçu

Abstract

Abstract Adolescents' well‐being at school is positively affected by social support from parents, teachers, and peers and negatively affected by academic stress. However, little is known about how specific academic stressors are related to study‐related well‐being profiles. This study used a person‐centered approach to identify the profiles of high school students based on their school burnout (i.e., exhaustion and cynicism) and engagement levels to examine their associated levels of perceived academic stress, social support, and sociodemographic characteristics. Using cluster analysis on a sample of 540 high school students (67.8% girls), we identified five profiles labeled “Engaged” (22.4%), “Relaxed” (18.9%), “Overextended” (25.6%), “Disengaged” (17.6%), and “Burned out” (15.4%). The “Engaged” and “Relaxed” groups experienced similar levels of perceived social support, but the “Engaged” students showed higher academic stress levels. The “Overextended” group displayed high academic stress with lower social support, while the “Disengaged” group showed low stress with low social support. Finally, the “Burned out” group displayed the highest academic stress and the lowest perceived support. Results are discussed within the demands−resources model of school burnout and clinical implications are presented for each profile.
Le bien-être des adolescents à l'école est positivement influencé par le soutien social des parents, des enseignants et des pairs et négativement influencé par le stress scolaire. Cependant, on sait peu de choses sur la façon dont les facteurs de stress scolaires spécifiques sont liés aux profils de bien-être dans les études. La présente a utilisé une approche centrée sur la personne pour identifier des profils d'élèves du secondaire selon leurs niveaux d'épuisement scolaire (c.-à-d. épuisement et cynisme) et d'engagement afin d'examiner les niveaux associés de stress scolaire perçu, de soutien social perçu et des caractéristiques sociodémographiques. En utilisant une analyse en clusters sur un échantillon de 540 élèves du secondaire (67,8 % de filles), nous avons identifié cinq profils intitulés "Engagé" (22,4 %), "Détendu" (18,9 %), "Epuisé" (25,6 %), "Désengagé" (17,6 %) et "Burnout" (15,4 %). Les groupes "Engagés" et "Détendus" présentent des niveaux similaires de soutien social perçu, mais les étudiants "Engagés" ont montrent des niveaux de stress académique plus élevés. Le groupe "Epuisé" montre un stress académique élevé avec un soutien social plus faible, tandis que le groupe " Désengagé" montre un stress faible avec un soutien social faible. Enfin, le groupe "Burnout" présente le stress académique le plus élevé et le soutien perçu le plus faible. Les résultats sont discutés dans le cadre du modèle exigences-ressources du burnout scolaire et les implications cliniques sont présentées pour chaque profil.
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hal-04634904 , version 1 (08-07-2024)

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Aline Vansoeterstede, Emilie Cappe, Damien Ridremont, Emilie Boujut. School burnout and schoolwork engagement profiles among French high school students: Associations with perceived academic stress and social support. Journal of Research on Adolescence, 2024, ⟨10.1111/jora.12991⟩. ⟨hal-04634904⟩
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