An approach to designing practical tools for educational actions with minority groups - Université Paris Nanterre Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue VIET NAM SOCIAL SCIENCES Année : 2007

An approach to designing practical tools for educational actions with minority groups

Rodica Ailincai

Résumé

This article stems from the paper presented, and ensuing debate, at the third Vietnamese-French psychology colloquy, on the changes affecting rural society (Campagnes en transition – Environnement, Hommes, Cultures), held in Hanoi on 27 at 28 November 2006. It looks at the schooling of children who belong to minorities and considers the current study considering how to prepare and evaluate a tool (a teaching kit3) for raising awareness among the Roma minorities living in Europe of the importance of schooling for their children. The principles underlying the design of this tool (its features in terms of content, flexibility/adaptability to different age groups and low cost) make it possible to argue that it could be tailored to other minorities which experience schooling difficulties which are similar in certain respects (at least in economic and practical terms) to those of Roma minorities (material difficulties, distance from school, etc).
L'article que nous proposons trouve son origine dans la communication et le débat qui a suivi présentée dans le cadre du troisième Colloque Vietnamien-Français « Campagnes en transition – Environnement, Hommes, Cultures » qui s'est tenu à Hanoi, les 27 et 28 novembre 2006. Il aborde la question de l'enseignement scolaire des enfants appartenant aux minorités et présente une étude en cours concernant la mise au point et l'évaluation d'un outil de sensibilisation des minorités roms vivant en Europe à l'importance de la scolarisation de leurs enfants (une mallette pédagogique ). Les principes à la base de la conception de cet outil (ses caractéristiques en termes de contenu, sa souplesse en terme d'adaptabilité aux différentes tranches d'âge ; son coût peu élevé), permet d'avancer l'idée qu'il pourrait être adapté à d'autres minorités rencontrant des difficultés de scolarisation semblables sur certains points (du moins économique et pratique) à celles des minorités Roms (difficultés matérielles, éloignement de l'école...).
Fichier principal
Vignette du fichier
Article_minority_groups_Europe.pdf (261.24 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-00238457 , version 1 (04-02-2008)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00238457 , version 1

Citer

Rodica Ailincai, Annick Weil-Barais. An approach to designing practical tools for educational actions with minority groups. VIET NAM SOCIAL SCIENCES, 2007, 4(120) 2007, pp.31-44. ⟨hal-00238457⟩
103 Consultations
77 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More