Predictors of developmental dyslexia in European orthographies with varying complexity. - Université Paris Nanterre Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Journal of Child Psychology and Psychiatry Année : 2013

Predictors of developmental dyslexia in European orthographies with varying complexity.

Karin Landerl
  • Fonction : Auteur
Kristina Moll
  • Fonction : Auteur
Heikki Lyytinen
  • Fonction : Auteur
Paavo H T Leppänen
  • Fonction : Auteur
Kaisa Lohvansuu
  • Fonction : Auteur
Julie Williams
  • Fonction : Auteur
Jürgen Bartling
  • Fonction : Auteur
Jennifer Bruder
  • Fonction : Auteur
Sarah Kunze
  • Fonction : Auteur
Nina Neuhoff
  • Fonction : Auteur
Dénes Tóth
  • Fonction : Auteur
Ferenc Honbolygó
  • Fonction : Auteur
Valéria Csépe
  • Fonction : Auteur
Caroline Bogliotti
Stéphanie Iannuzzi
  • Fonction : Auteur
Emilie Longeras
  • Fonction : Auteur
Camille Chabernaud
  • Fonction : Auteur
Florence Delteil-Pinton
  • Fonction : Auteur
Isabelle Comte-Gervais
  • Fonction : Auteur
Isabelle Soares-Boucaud
  • Fonction : Auteur
Christophe-Loïc Gérard
  • Fonction : Auteur
Leo Blomert
  • Fonction : Auteur
Anniek Vaessen
  • Fonction : Auteur
Patty Gerretsen
  • Fonction : Auteur
Michel Ekkebus
  • Fonction : Auteur
Daniel Brandeis
  • Fonction : Auteur
Urs Maurer
  • Fonction : Auteur
Enrico Schulz
  • Fonction : Auteur
Sanne van Der Mark
  • Fonction : Auteur

Résumé

BACKGROUND: The relationship between phoneme awareness, rapid automatized naming (RAN), verbal short-term/working memory (ST/WM) and diagnostic category is investigated in control and dyslexic children, and the extent to which this depends on orthographic complexity. METHODS: General cognitive, phonological and literacy skills were tested in 1,138 control and 1,114 dyslexic children speaking six different languages spanning a large range of orthographic complexity (Finnish, Hungarian, German, Dutch, French, English). RESULTS: Phoneme deletion and RAN were strong concurrent predictors of developmental dyslexia, while verbal ST/WM and general verbal abilities played a comparatively minor role. In logistic regression models, more participants were classified correctly when orthography was more complex. The impact of phoneme deletion and RAN-digits was stronger in complex than in less complex orthographies. CONCLUSIONS: Findings are largely consistent with the literature on predictors of dyslexia and literacy skills, while uniquely demonstrating how orthographic complexity exacerbates some symptoms of dyslexia.

Dates et versions

hal-00965034 , version 1 (24-03-2014)

Identifiants

Citer

Karin Landerl, Franck Ramus, Kristina Moll, Heikki Lyytinen, Paavo H T Leppänen, et al.. Predictors of developmental dyslexia in European orthographies with varying complexity.. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2013, 54 (6), pp.686-94. ⟨10.1111/jcpp.12029⟩. ⟨hal-00965034⟩
454 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More