Prophétisme et pentecôtisme africains en migration
Résumé
Prophetism and Pentecostalism in African francophone migrations. — African prophets do not belong, as one might think, to the past of the colonial situation or to a sense of nostalgia for political Independence. They still contribute to African modernity and reappear where they are least expected: within a religious space clearly identified as Pentecostal. From a fieldwork study conducted in the greater metropolitan area of Paris, in the context of Congolese and Ivorian immigrants, this article deals with some figures of Pentecostal prophets who, at the beginning of the 2000s, structured their visionary charism around the “re-evangelization of France”. It is thus a matter of questioning a certain topicality of African prophets and of reinvesting, in a transnational perspective, an old object of ethnology and Africanist sociology: the African churches on which Georges Balandier founded an important part of his analysis of the colonial situation.
Les prophètes africains n’appartiennent pas, comme on pourrait le croire, au passé de la situation coloniale ou à la nostalgie des Indépendances politiques. Ils contribuent, aujourd’hui encore, à écrire la modernité africaine et réapparaissent là où on les attend moins : au sein d’un univers clairement identifié comme pentecôtiste. À partir d’un terrain mené en région parisienne auprès de migrants congolais et ivoiriens, cet article revient sur quelques figures de prophètes pentecôtistes qui ont structuré, au tournant des années 2000, leur charisme visionnaire autour de l’imaginaire de l’évangélisation de la France. Il s’agit ainsi d’interroger une certaine actualité des prophétismes africains et de réinvestir, dans une perspective transnationale, un vieil objet de l’ethnologie et de la sociologie africaniste : les Églises africaines sur lesquelles Georges Balandier a fondé une part importante de son analyse de la situation coloniale.
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