"Even the most ignorant among the insane are not beyond the reach of instruction" : l'école à l'Asile de Hanwell ou le pari controversé d'un aliéniste engagé (1839-1853) - Université Paris Nanterre Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Cahiers Victoriens et Edouardiens Année : 2016

"Even the most ignorant among the insane are not beyond the reach of instruction" : l'école à l'Asile de Hanwell ou le pari controversé d'un aliéniste engagé (1839-1853)

Laurence Dubois

Résumé

Dr John Conolly (1794-1866) was one of the major figures in Victorian psychiatry. He became famous thanks to his work as medical superintendent of Hanwell Pauper Lunatic Asylum, located about 10 miles west of London. As soon as he was appointed there, in 1839, he implemented a whole new policy of non-restraint, which was applied on an unprecedented scale, more than 1,000 patients being involved. One of the main features of this therapeutic method was the strong emphasis placed on the quality of the patients’ environment and way of life, connected to a pioneering conception of mental health care that broadly corresponded to what is known today as ‘occupational therapy’. Education was also a central issue in Dr Conolly’s programme, and a school was established at the asylum on his initiative. The teaching methods and practices used were based on motivation, self-confidence and encouragement, and were clearly reminiscent of a certain vision of education promoted by Owenites, standing in sharp contrast to British contemporary teaching methods. One only has to take a look at a few pages from Robert Dale Owen’s book, An Outline of the System of Education at New Lanark, published in 1824, to be struck by how similar both approaches were. The issue of education within the Asylum was highly debated and remained constantly controversial. John Conolly, who had close links with popular education movements, but also Chartism and Owenism, relentlessly promoted education for pauper lunatics throughout his whole career at Hanwell. In doing so, not only did he experiment an innovative therapeutic approach, but he also took part in the broader debate over popular education, one of the most widely debated issues of the Victorian era. Thus, the social and political dimensions of his fight should not be underrated.
Une figure se détache dans l’histoire de la psychiatrie victorienne, celle du Docteur John Conolly (1794-1866), rendu célèbre par son action au sein de l’Asile du Comté du Middlesex à Hanwell, un asile pour aliénés indigents, situé dans la banlieue ouest de Londres. Dès son arrivée en 1839, il y met en place une politique de non-restraint (abandon des moyens de contention mécaniques) à une échelle jusqu’alors inédite. La particularité de cette prise en charge thérapeutique est de mettre l’accent sur la qualité de l’environnement et du mode de vie des patients, dans une logique de soins innovante que l’on nommerait aujourd’hui « thérapie d’occupation ». L’éducation est également au cœur des préoccupations du Dr Conolly, et une école est créée au sein de l’asile, à son initiative. Les méthodes pédagogiques, fondées sur la motivation, la confiance et l’encouragement, ne sont pas sans rappeler une certaine conception de la pédagogie défendue par les Owénistes, peu courantes dans la société anglaise contemporaine. Il suffit de consulter l’ouvrage de Robert Dale Owen, An Outline of the System of Education at New Lanark, publié en 1824, pour être frappé par la ressemblance entre les deux approches. La question de l’éducation à l’asile est particulièrement controversée, et reste une source de conflits récurrents. John Conolly, qui est par ailleurs proche des mouvements d’éducation populaire, du chartisme et de l’owénisme, mènera durant toutes ses années d’exercice à l’Asile de Hanwell un combat quotidien en faveur d’une éducation des aliénés indigents. On ne saurait considérer l’engagement de Conolly en faveur de l’éducation comme un geste strictement thérapeutique, car son action s’inscrit manifestement dans le débat plus large de l’éducation des pauvres, dont on sait qu’elle fut l’un des grands questionnements de la société victorienne.

Dates et versions

hal-01725919 , version 1 (07-03-2018)

Identifiants

Citer

Laurence Dubois. "Even the most ignorant among the insane are not beyond the reach of instruction" : l'école à l'Asile de Hanwell ou le pari controversé d'un aliéniste engagé (1839-1853). Cahiers Victoriens et Edouardiens, 2016, 83, ⟨10.4000/cve.2590⟩. ⟨hal-01725919⟩
24 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More