Tempo Discrimination in 3-and 4-year-old children: performances and threshold - Université Paris Nanterre Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Current Psychology Letters Année : 2005

Tempo Discrimination in 3-and 4-year-old children: performances and threshold

Résumé

Durations of less than one second are involved in all kinds of activities, such as music perception or rhythmical production tasks. It is therefore important to know how short durations are processed at a young age. This study aims to define discrimination performance between 3-and 4-year-olds (tempo discrimination). The first 4 years of life are essential for cognitive development and there is little data concerning those years due to the extreme difficulty of finding methods to assess children's timing performances. Moreover, the results yielded by previous experiments are controversial. Our data revealed that discrimination performances improve significantly within only a few months. The discrimination data from 3 and 4 year-olds are compared to those from older children. The overall results are discussed in a developmental model context.
Les durées de moins d'une seconde sont impliquées dans de nombreuses activités telles que la musique ou encore la production de rythmes. La question est de savoir comment se met en place ce traitement des durées courtes au cours des premières années de la vie. Plus spécifiquement, la question posée par cette étude est de déterminer les performances de discrimination temporelle entre 3 et 4 ans. En effet, l'enfant, au cours des 4 premières années, subit un développement cognitif important. Or, très peu de données sont disponibles pour cette période essentielle car il est extrêmement difficile de mettre au point des protocoles expérimentaux adaptés pour évaluer les performances des enfants. De plus, les données existantes sont contradictoires. Nos résultats montrent que les performances de discrimination s'améliorent significativement en seulement quelques mois. L'ensemble des résultats est discuté dans le cadre d'un modèle développemental.
Fichier principal
Vignette du fichier
Bobin &Provasi 2005.pdf (494.3 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-02887830 , version 1 (02-07-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02887830 , version 1

Citer

Anne Bobin-Bègue, Joëlle Provasi. Tempo Discrimination in 3-and 4-year-old children: performances and threshold. Current Psychology Letters, 2005, 16 (2). ⟨hal-02887830⟩
19 Consultations
35 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More