“What Picture's This? — A Pelican, My Lord”: King Edward III in Context
Abstract
King Edward III articulates issues of loyalty and conscience in terms that resonate with Elizabeth’s anti-Catholic policies in the 1590s, of which Robert Southwell was the then pivotal figure. An intertextual network of references point to him as the intellectual presence to which Shakespeare responds in his choice of devotional aesthetics for the prince’s meditation on death in Act IV. The play reflexively examines Reformation and Counter-reformation aesthetics, and the development of dramatic forms over the period.
Les questions de loyauté et de conscience qui forment l’ossature d’Edward III entrent en résonance avec la politique anti-catholique du gouvernement au début des années 1590, qui culmina avec l’arrestation de Robert Southwell, prêtre et poète, considéré parfois comme le fondateur de la poésie de dévotion anglaise. Un certain nombre de références intertextuelles suggèrent qu’il est au principe des choix esthétiques de la pièce, dont celui de l’exercice ignatien pour la méditation du prince Édouard. La pièce apparaît comme le lieu d’une réflexion sur les esthétiques de la Réforme et de la Contre réforme.