Qui danse quoi ? Une anthropologie du mouvement
Résumé
What can anthropology contribute to studies in dance? How can close attention to kinetic practices enrich general anthropology? From an ethnography of movement to an ethnography through movement, it is a matter of giving attention to every postural dynamic, to all motricities and kinesthetics, before considering possible choreographic languages and texts.
Based on case studies from several regions of the world (Peru, France, Italy, Brazil, Bolivia, Turkey and Burkina Faso), this issue explores different analytical perspectives on movement. Getting to the heart of corporeal matter, each contribution offers a particular way of observing, describing and explaining the singularity of dances and kinetic acts. This pragmatic approach to movement is further nourished by kinaesthetic experiences shared with the interlocutors of our ethnographies, whether these be dance gestures, libations, technical or agricultural gestures, or ways of wearing a garment.
The common question running through all of the articles in this volume is that of intergesturality, that is to say the desire to conceive every gesture, as well as our perception of it, as a private and collective mixture, the fruit and creator of cultural interactions.
Que peut apporter l’anthropologie aux études en danse ? Comment une attention rapprochée à l’égard des pratiques cinétiques peut-elle enrichir l’anthropologie générale ? D’une ethnographie du mouvement à une ethnographie par le mouvement, il s’agit de porter son attention sur toute dynamique posturale, toutes motricités et kinesthésies avant de considérer d’éventuels langages et textes chorégraphiques.
À partir d’études de cas issues de plusieurs régions du monde (Pérou, France, Italie, Brésil, Bolivie, Turquie et Burkina Faso), ce numéro ouvre différentes perspectives analytiques sur le mouvement. Entrant dans le vif de la matière corporelle, chaque contribution propose une manière particulière d’observer, de décrire et de rendre compte de la singularité des danses et des actes cinétiques. Cette approche pragmatique du mouvement est par ailleurs nourrie d’expériences kinesthésiques partagées avec les interlocuteurs et interlocutrices de nos ethnographies, que ce soient des gestes de danse, des libations, des gestes techniques ou agricoles, des façons de porter un vêtement.
Les articles de ce volume ont pour question commune celle de l’intergestualité, c’est-à-dire la volonté de penser tout geste, ainsi que la perception que nous en avons, comme un mélange à la fois intime et collectif, fruit et créateur d’interactions culturelles.