Keeping space public : Times Square (New York) and the Senegalese peddlers - Université Paris Nanterre Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Cybergeo : Revue européenne de géographie / European journal of geography Année : 2007

Keeping space public : Times Square (New York) and the Senegalese peddlers

Résumé

This paper explores the public nature of Times Square's physical and represented (TV, internet, press) spaces through an analysis of the techniques used by Senegalese male peddlers to sell souvenirs to the visiting tourists. Whereas a number of scholars denounce the Disneyfication of Times Square, in other words its privatization, the observation of the peddlers shows that there is an almost self-regulated social order of the flow escaping the control of the pseudo-public institution in charge of Times Square, the Business Improvement District. On the other hand, the difficulties encountered by the vendors also reveal another Times square, less public, constituted by the accumulation of images captured by the finance and media companies settled in the office towers. This "clean and safe" pseudo-private space (Mitchell and Staeheli 2006) cannot tolerate the presence of the vendors, thus pushing them to the blind spots of the site. It nevertheless relies on the dynamics of the flow, thus preserving a place for the vendors and the public nature of the physical space of Times Square. But how long can this compromise work?
Cet article questionne la nature de l'espace public physique et représenté (Télévision, Internet, presse) de Times Square à travers une analyse des techniques utilisées par les camelots Sénégalais pour vendre des souvenirs aux touristes. Tandis que de nombreux chercheurs dénoncent la « Disneyfication » de Times Square, autrement dit sa privatisation, l'observation des vendeurs de rue révèle un ordre social quasiment auto-régulé des flux de piétons, qui échappe au contrôle de l'institution pseudo-publique en charge du site : le Times Square Business Improvement District. Mais les difficultés rencontrées par les camelots révèlent encore un autre Times Square, moins public, constitué par l'accumulation d'images capturées par les grandes entreprises des medias et de la finance récemment installées dans les tours de bureaux surplombant le site. Cet espace pseudo-privé "propre et pacifié" (Mitchell and Staeheli 2006) ne s'accommode pas de la présence des camelots et les repousse dans les angles morts du site. Mais il dépend de la dynamique des flux, ménageant ainsi un espace pour les vendeurs et préservant la nature publique de l'espace physique de Times Square. Combien de temps ce compromis peut-il durer?
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00420653 , version 1 (29-09-2009)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00420653 , version 1

Citer

Stephane Tonnelat. Keeping space public : Times Square (New York) and the Senegalese peddlers. Cybergeo : Revue européenne de géographie / European journal of geography, 2007, 367, pp.1-18. ⟨halshs-00420653⟩
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