The role of a dialogical intervention procedure on the learning and the evaluation of narrative in 5-to-8 years old French children - Université Paris Nanterre Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2011

The role of a dialogical intervention procedure on the learning and the evaluation of narrative in 5-to-8 years old French children

Résumé

At 8-9 years many children have still difficulties in telling coherent and causally-motivated stories, particularly when the internal states of the characters and a mentalistic understanding of the world are involved. The aim of this study is to contribute new results concerning the role of a dialogical intervention procedure on these narrative skills. To this effect, 140 French-speaking children aged 5 to 8 years followed an experimental procedure devised in earlier studies in which they told a story based on five pictures concerning a misunderstanding before and after having participated in a conversation with the experimenter or after having played a memory game (the control group). One week later performances on "stability" (same story) and "generalization" (analogous story) tasks and on two false belief tasks were recorded. Results show that from age six on, the conversation group improved their narratives, improvements that are stable and generalizables, and related to success in ToM tasks, confirming the role of the conversational intervention for learning and for the evaluation of narrative skills.
A 8-9 ans les enfants ont encore des difficultés à raconter des histoires cohérentes mettant en avant les relations causales et les états émotionnels et épistémiques des personnages. Le but de cette étude est de contribuer des nouvelles données sur les effets d'une procédure dialogique d'intervention sur cette compétence. A cet effet, 140 enfants entre 5 et 8 ans, francophones scolarisés en France, ont participé à une étude où les enfants racontaient une histoire (à partir de 5 images) avant et après avoir participé à une conversation avec l'expérimentateur ou à un jeu de "memory" (groupe contrôle). Une semaine plus tard "stabilité" et " généralisation" ainsi que deux tâches de fausse croyance étaient recueillies. Les résultats montrent que dès 6 ans les enfants du groupe conversation améliorent leur récit et que les améliorations sont stables et généralisables, confirmant ainsi le rôle de l'intervention dialogique pour les apprentissages et l'évaluation.

Domaines

Psychologie
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00634772 , version 1 (23-10-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00634772 , version 1

Citer

Edy Veneziano, Laetitia Albert, Chantal Caracci-Simon, Juliette Elie-Deschamps, Emilie Hebert, et al.. The role of a dialogical intervention procedure on the learning and the evaluation of narrative in 5-to-8 years old French children. 17th European Conference on Reading: Literacy and Diversity. Mons, Belgique. 31 juillet -3 août., Jul 2011, Mons, Belgium. ⟨halshs-00634772⟩
381 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More