Improvements in children's narratives: Adjustments to the listener's knowledge. - Université Paris Nanterre Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2011

Improvements in children's narratives: Adjustments to the listener's knowledge.

Résumé

Previous studies show that children, from 5-6 years on, improve the causal and evaluative structure of their narratives after participating in a dialogical intervention procedure with the experimenter. In the present study we consider improvements in children's narratives in relation to the degree of knowledge that 5-to-11 years old children share with their interlocutor. To this effect, 80 French-speaking children narrated a story on the basis of a sequence of five pictures centered on a misunderstanding before and after a conversation with the experimenter focused on the causes of events. Half of the children told the second story to the experimenter (an "informed listener") and the other half to an "uninformed listener". Results show that in the uninformed listener condition children make greater use of complex linguistic means like determinative relative clauses to identify the characters, pointing to the importance of social communicative considerations for stimulating children to draw from their resources.
Plusieurs études montrent que les enfants âges de 5-6 ans améliorent la structure causale et évaluative de leurs discours narratifs après avoir participé à des interventions de nature dialogique avec l'expérimentateur. Dans la présente étude, nous considérons la progression dans la narration en relation avec les connaissances que les enfants de 5 à 11 ans partagent avec leur interlocuteur. Dans cette perspective, 80 enfants français ont raconté une histoire basée sur un malentendu et illustrée par une séquence de cinq images, et ce, avant et après une conversation avec l'expérimentateur portant sur les causes des événements. La moitié des enfants ont (ou "a"?) racontéune deuxième fois l'histoire à l'expérimentateur (l'interlocuteur "informé") et l'autre moitié à un interlocuteur "non informé" n'ayant pas participé à la conversation. Les résultats montrent que dans condition "interlocuteur non informé" , les enfants manifestent des formes linguitiques plus complexes comme les propositions relatives servant à identifier les personages de l'histoire, indiquant ainsi l'importance des considérations sociales de la communication pour stimuler les enfants à puiser dans leurs propres resources.

Domaines

Psychologie
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00634773 , version 1 (23-10-2011)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00634773 , version 1

Citer

Edy Veneziano, Christian Hudelot, Laetitia Albert. Improvements in children's narratives: Adjustments to the listener's knowledge.. 17th European Conference on Reading: Literacy and Diversity. Mons, Belgique. 31 juillet -3 août., Jul 2011, Mons, Belgium. ⟨halshs-00634773⟩
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