Intervention procedures as a tool for improving and evaluating children's narratives. - Université Paris Nanterre Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2012

Intervention procedures as a tool for improving and evaluating children's narratives.

Résumé

This presentation relates results of different research projects that have studied the role of intervention procedures on children's narratives, considered from the point of view of causality, temporality and a mind-oriented approach to the story characters. The general procedure consisted in having children tell a story - based on five pictures concerning a misunderstanding, called the Stone Story - before and after one of three types of interventions: 1) The Conversational intervention, where children participated in a conversation with the Experimenter who asked about the causes of events or the motivations of the characters' behavior, without however providing any answers; 2) The Model intervention, where children told their second narrative after listening to the story told by the experimenter and 3) The Control intervention where children played a memory game with the story pictures. One week later, the "stability" of the eventual changes occurred in the narratives immediately after the intervention was measured and, in some studies, also the ability to "generalize" mind-oriented, and causal elements more in general, on an analogous story. Moreover, children's performance on two false belief tasks were also gathered. Results show in general that from age six on, children of the "conversation" and of the "model" groups improved, significantly more then the control group, the overall coherence and mind-oriented causal plot of the story in their second narrative. Concentrating on a recent study of 84 children aged 5 to 8 years, where the conversation and the control interventions were used, we will show that improvements of the "conversation" group are stable and generalizable, and are related to success in ToM tasks, confirming the role of the conversational intervention in improving the coherence of children's narratives and its usefulness as an assessment tool.
Cette présentation relate les résultats de différents projets de recherche qui ont étudiés le rôle de différentes procédures d'intervention sur les narrations des enfants, en considérant les récits du point de vue des liens causaux, temporels et de l'approche "mentaliste" envers les personnages de l'histoire. La procédure générale voit les enfants raconter une histoire - sur la base d'une séquence de 5 images représentant l'histoire d'un malentendu entre deux personnages (l'histoire de la pierre) - avant et après l'un de trois types d'intervention suivants : 1) Intervention " Conversation " où les enfants participent à une conversation avec l'expérimentateur qui pose des questions sur les causes des événements et sur les motivations des comportements des personnages, sans toutefois offrir des réponses ; 2) Intervention " Model " où les enfants racontent leur deuxième récit après avoir entendu l'histoire de la pierre racontaée par l'expérimentateur, et 3) Intervention " Control " où les enfants ont loué à un jeu de Memory avec les images de l'histoire. Une semaine plus tard, nous avons mesuré la " stabilité " des éventuels changements présents dans les récits racontés par les enfants immédiatement après l'intervention et, dans certaines études, nous avons aussi mesuré la capacité à " généraliser " des éléments " mentalistes ", et causaux plus en général, à une histoire analogue (l'histoire du vélo). De plus, les réponses des enfants à deux tâches de Fausse Croyance ont été relevées. De manière générale, les résultats montrent qu'à partir de 6 ans, les enfants des groupes " conversation " et " modèle " ont amélioré, significativement plus que les enfants du groupe "contrôle, la prise en compte d'éléments mentaux et la cohérence globale de leurs deuxièmes récits. En nous concentrant sur une étude récente de 84 enfants âgés de 5 à 9 ans, qui a utilisé les interventions " conversation " et " contrôle ", nous allons montrer que les améliorations du groupe "conversation" sont stables et généralisables, et sont liées à la réussite des tâches de Théorie de l'Esprit, confirmant ainsi le rôle de l'intervention de type conversationnel dans l'amélioration de la cohérence des récits des enfants ainsi que son utilité comme un outil d'évaluation

Domaines

Psychologie
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-00867395 , version 1 (29-09-2013)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-00867395 , version 1

Citer

Edy Veneziano. Intervention procedures as a tool for improving and evaluating children's narratives.. International Conference NIL2012: Narration Intervention and Litteracy., Sep 2012, Paris, France. ⟨halshs-00867395⟩
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