Sense and Synchrony: Infant Communication and Musical Improvisation
Abstract
This paper explores the forms and functions of synchrony in two communicative contexts: jazz musicians' performances and vocal communication between mothers and infants. We present the view that musical expression is first and foremost a form of communication, involving socially distributed practices that enable a coordination of ideas, intentions and meanings. We report on studies in developmental psychology that have highlighted infants' early abilities to connect with others. Synchrony is quite possibly the most fundamental of these abilities, enabling flexible and affectionate social encounters. We go on to argue that synchrony grounds meaning and culture within interpersonal processes. Synchrony is, at heart, a semiotic process which can readily do without language. Cet article explore les formes et les fonctions de la synchronie dans deux contextes de communication : les performances entre musiciens de jazz et la communication vocale entre mères et nourrissons. Nous partons de l'idée que l'expression musicale est avant tout une forme de communication impliquant des pratiques qui sont socialement distribuées, permettant une coordination d'idées, d'intentions et de significations. Plusieurs travaux en psychologie du développement révèlent les compétences précoces qui permettent au bébé d'entrer en contact avec son entourage social. La synchronie est potentiellement la plus fondamentale de ces compétences puisqu'elle encourage les échanges flexibles et affectueux. Nous suggérons enfin que la synchronie ancre le sens et la culture à travers des processus interpersonnels. La synchronie constituerait ainsi un processus sémiotique qui peut tout à fait se défaire du langage.