Mary Stuart’s Bouncing Head
"La tête qui bondit" ou la décollation de Marie Stuart
Résumé
Execution scenes reveal the links between the spectacular and the punitive (Michel Foucault), but they are difficult to stage, even more so when the topic is the decapitation of Mary Stuart, whose execution divided Catholics and Protestants, forcing playwrights to adopt several mediation strategies. Taking plays by John Pickeryng (Horestes, 1567), Jean de Montchrestien (L’Escossoise, 1604) and Charles Regnault (Marie Stuard Reyne d’Ecosse, 1638), we will see how playwrights brought this execution (and the dead queen) to life, and depicted this morbid episode despite its absence on the stage, notably through striking details, such as that of Mary Stuart’s “bouncing head.”
Les scènes d’exécution révèlent les liens entre le spectaculaire et le punitif (Michel Foucault), mais elles sont difficiles à mettre en scène, plus encore lorsque le sujet est la décollation de Marie Stuart, dont l’exécution divisa catholiques et protestants, obligeant les dramaturges à adopter plusieurs stratégies de médiation. En prenant l’exemple de pièces de John Pickeryng (Horestes, 1567), Jean de Montchrestien (L’Escossoise, 1604) et Charles Regnault (Marie Stuard Reyne d’Ecosse, 1638), on verra comment les dramaturges nous font vivre la mise à mort (et la reine défunte), et donnent à voir cet épisode morbide malgré son absence sur scène, notamment au moyen de détails étonnants, comme celle de la « tête qui bondit » de Marie Stuart.
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