Projeter l’archive
Abstract
The paper discusses the questions raised by the process of exhaustive archiving of rehearsals for a theater play and an opera. Such process was developed in a collaboration of researchers and performing art institutions (Théâtre des Célestins de Lyon and the Festival d’art lyrique d’Aix en Provence) within the ANR research program Spectacle en ligne(s). We question the nature of the cultural and editorial objects that were produced during the project and we analyze what becomes the digital native archive when its mediation and usages are implemented in the same time than its design. By looking at our archive as a database and by comparing it to research corpus or to collection, the paper emphasizes the intermediary status of the digital native archive, whose cultural potentials emerge from the editorialization apparatus, opening new dimensions for interpretation and discourse.
Cet article revient sur des questions soulevées par un processus d'archivage d'un ensemble exhaustif de répétitions d'une pièce de théâtre et d'un opéra, élaboré collectivement par des chercheurs et des institutions du spectacle vivant (le Théâtre des Célestins de Lyon et le Festival d'art lyrique d'Aix en Provence) dans le cadre du programme de recherche ANR Spectacle en ligne(s). Nous nous interrogeons sur la nature des objets culturels et éditoriaux produits et traités pendant cette recherche. Il s'agit notamment d'analyser ce que devient l'archive nativement numérique lorsque sa médiation et ses usages sont pensés en même temps que sa conception. En considérant notre archive comme une base de données et en la comparant aux corpus de recherche ou à la collection, l'article souligne le statut intermédiaire de l'archive nativement numérique dont les potentialités culturelles sont permises par le dispositif d'éditorialisation qui ouvre l'espace de possible, d'interprétation et de discours.
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