What verbal interactions bring to the acquisition of French grammatical spelling
Ce qu’apportent les interactions verbales à l’acquisition de l’orthographe grammaticale
Résumé
Persistent errors in spelling are usually explained by a failure to apply the rules. But by the 1990s, research using the methodology of the metagraphic interviews showed that the acquisition process was based on a progressive conceptualisation of grammatical concepts. It is therefore important to work out the discrepancy between the conceptual elaboration of students who are confronted with a very complex orthographic system and the parameters that govern linguistic functioning. The article focuses on the relationship between verbalisation and conceptualisation in an interview with two grade 4 students and highlights the path that led them to “discovery” past participles used as adjectives.
On explique généralement les erreurs persistantes des élèves en orthographe par un défaut d’application des règles. Mais, dès les années 1990, des recherches faisant appel à la méthodologie des entretiens métagraphiques ont montré que les processus d’acquisition reposent sur une conceptualisation progressive des notions grammaticales. Il importe alors de travailler le décalage entre les élaborations conceptuelles des élèves confrontés à un système orthographique très complexe et les paramètres qui régissent les fonctionnements linguistiques. L’article s’intéresse aux rapports entre verbalisation et conceptualisation à l’occasion d’un entretien avec deux élèves de CM1 (4e année de primaire) et éclaire le cheminement qui les a menés à la « découverte » des participes passés employés comme adjectifs.