Soul, Pneuma and Blood: The Stoic Conception of the Soul - Université Paris Nanterre Access content directly
Book Sections Year : 2020

Soul, Pneuma and Blood: The Stoic Conception of the Soul

Christelle Veillard

Abstract

The Stoics defined the human soul in two ways: both as a homogeneous, unified and entirely rational substance (the so-called 'psychological monism' of Chrysippus), and as a corporeal entity, a warm breath spread throughout the body, whose permeability with the body can be seen in the theory of exhalation (anathumiasis). The aim of this article is to understand how the Stoics manage to maintain their promise of absolute freedom for the rational faculty, while at the same time making it permeable to the bodily conditions that are its own - that is, the internal and external temperature, and any modifications introduced by the body's own physiology. The article explores the psychologies of Zeno, Cleanthes and Chrysippus, particularly in their borrowings from Heraclitus and Aristotle, and then focuses on the phenomenon of exhalation, in the developments proposed by Diogenes of Babylonia and Posidonius, thus presenting new tools for shaping the rational soul.
Les stoïciens ont défini l’âme humaine de manière double : à la fois comme une substance homogène, unifiée et entièrement rationnelle (ce que l’on appelle « le monisme psychologique » de Chrysippe), et comme une entité corporelle, un souffle chaud partout répandu dans le corps, dont la perméabilité avec le corps est visible par la théorie de l’exhalaison (anathumiasis). L’objectif de cet article est de comprendre comment les stoïciens parviennent à maintenir leur promesse de liberté absolue de la faculté rationnelle, tout en la disant perméable aux conditions corporelles qui sont les siennes – c’est-à-dire, la température intérieure et extérieure, et les modifications éventuelles introduites par la physiologie propre au corps. L’article explore les psychologies de Zénon, Cléanthe et Chrysippe, notamment dans leurs emprunts à Héraclite et Aristote, puis s’attache au phénomène de l’exhalaison, dans les développements proposés par Diogène de Babylonie et Posidonius, présentant ainsi de nouveaux outils pour façonner l’âme rationnelle.
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Dates and versions

hal-04314602 , version 1 (29-11-2023)

Identifiers

Cite

Christelle Veillard. Soul, Pneuma and Blood: The Stoic Conception of the Soul. Inwood, Brad, Warren, James. Body and Soul in Hellenistic Philosophy, Cambridge University Press, pp.145-170, 2020, 9781108641487. ⟨10.1017/9781108641487.007⟩. ⟨hal-04314602⟩
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