Développement de la construction du passé en anglais : à la croisée du sémantisme et de la grammaire - Université Paris Nanterre Access content directly
Conference Papers Year : 2021

Développement de la construction du passé en anglais : à la croisée du sémantisme et de la grammaire

Agnès Leroux
Pascale Manoïlov

Abstract

This presentation aims to explore the development of the reference to past events of teenage EFL French learners in minimal exposure settings. The study was conducted on a secondary school corpus of verbal interaction between 14-year-olds, ranging from an A1+ to an A2+ level in English (Council of Europe, 2001), and consists in CLAN transcripts of 48 class video-recorded interactions (Manoïlov, 2017), at the beginning and at the end of the school year. Through a semantic analysis of the data we first identified all the sequences referring to past events, selected the surface evidence of reference to the past, and then transferred the transcripts to Excel to apply a selection of linguistic parameters to the data. The selected markers range from elliptic forms to the use of canonical verb forms and are related to the syntactic organisation of the utterances (interrogative or negative sentences, etc.). Our analysis of the Excel data focused on two phenomena: -we questioned the extent to which the interactive dimension of the corpus promotes either a negative or a positive impact of a priming effect when referring to past events. -We explored the longitudinal character of the corpus to assess the evolution of the ability the pupils develop to use linguistic items to refer to past events. The impact of the interactive dimension is of particular interest, for a priming effect has either a positive or a negative impact. In the latter case, a non-canonical form in a question may lead to a linguistically non-canonical reply, but it does not last over time; this seems to demonstrate that the learners do not suffer lasting negative effects induced by peer interactions. In terms of proficiency, the results show a positive evolution according to the students’ levels. While at the onset of the study the least advanced students essentially refer to the past using lexical markers only, moving on to consider was+verb as a universal marker for the past at the outset, more advanced pupils make use of irregular forms of the preterit (Trévise, 1991) at the onset to eventually master V+ed forms, in conjunction with the emergence of the present perfect (Leroux, 2018) at the outset, although their construction and use are not stabilized. At a time when the effective teaching potential of the Task-based Language Teaching (TBLT) approach —by means of interaction around non-linguistic topics— in secondary schools is being questioned, these sequences highlight the attention the students pay to the grammatical dimension of their discourse, as well as their awareness of the form-meaning mappings in the target language. This longitudinal learners’ corpus study also foregrounds the importance of the cognitive development of the pupils for their own progression, independently from the school curriculum.
Cette communication rendra compte d’une étude portant sur la construction sémantique du passé en anglais dans des interactions orales menées par des élèves de 3e, en France. Nous avons adopté une entrée sémantique pour observer et analyser les formes grammaticales qui émergent dans le discours-en-interaction. Les constructions observées ont été classées pour établir une typologie des formes et des usages dans une approche socio-interactionniste. Les analyses ont porté sur un corpus 48 interactions orales filmées en classe (Manoïlov, 2017), en début puis en fin d’année scolaire. Celles-ci ont été transcrites sous CLAN et codées sous Excel afin de repérer tous les marqueurs et formes elliptiques relatifs à la construction d’une référence passée, utilisés par les participants. Les résultats montrent une évolution des formes qui permet d’envisager un classement des productions par niveau. Alors que les élèves les moins avancés réfèrent au passé de façon essentiellement lexicale, d’autres utilisent « was » comme un marqueur universel auquel ils adossent une base/forme verbale. Au niveau plus avancé, les formes régulières ou irrégulières du prétérit (Trévise, 1991) et du present perfect (Leroux, 2018) émergent, de façon non stabilisée que ce soit dans leur construction ou dans leur usage. On note avec intérêt l’incidence de la dimension interactive dans laquelle s’inscrivent les productions : l’effet priming peut avoir un impact positif ou négatif. Dans ce dernier cas, un énoncé à la construction non canonique entraine parfois un retour dont la construction est non canonique mais cet effet ne perdure pas dans le temps ; ceci semble démontrer que les interactants ne subissent pas d’effets négatifs durables qui seraient induits par les échanges entre pairs. Par ailleurs, des négociations métadiscursives sont parfois engagées entre les pairs, démontrant leur attention à la construction grammaticale de leur discours.
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Dates and versions

hal-04404047 , version 1 (18-01-2024)

Identifiers

  • HAL Id : hal-04404047 , version 1

Cite

Agnès Leroux, Pascale Manoïlov. Développement de la construction du passé en anglais : à la croisée du sémantisme et de la grammaire. Congrès annuel de la SAES 2021 : Université de Tours, Université de Tours, Jun 2021, Tours, France. ⟨hal-04404047⟩
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