Mistresses and Servants. Recognition as a Process of “Socialization” of the Interests of Minority Social Groups. (Jane Addams and John Dewey)
Maîtresses et servantes. La reconnaissance comme processus de « socialisation » des intérêts des groupes sociaux minoritaires. (Jane Addams et John Dewey)
Abstract
The intervention aims to highlight the originality of the conception of recognition developed by Jane Addams through the study of an article entitled "A Belated Industry" published in 1896 in the American Journal of Sociology in which Addams seeks to fulfilling the disappointed expectations of recognition of domesticity in Chicago. Addams believes that the isolation in which the servants find themselves comes into tension with a characteristic trait of the human species that she draws from her reading of Darwinian texts and the evolutionary psychology of her time, namely the desire to sympathize with its pairs. This isolation, in addition to having unfortunate psychological consequences, also implies economic, political and social isolation. The originality of Addams' position lies in the fact that what needs to be recognized in the expectations of recognition that she detects here is not so much an individual aspiration for autonomy as a set of social expectations related to the desire to empathize with colleagues and friends.
By “socializing recognition” we are reacting here to a double process. It is, on the one hand, recognizing the emancipatory character of a whole range of relationships, whether social, economic and political, which are often flouted during social relationships that can be characterized as being oppressive. On the other hand, “socializing recognition” means conceiving of it as a process which takes place between social groups in conflict and which must affect each group although in a different way depending on whether it is dominant or dominated.
The last part of the intervention attempts to show the many points in common which exist between the philosophy of Addams and the social philosophy of Dewey as it is exposed in particular in the Lectures in China, and which addresses the question of relationships between dominant and dominated social groups in terms of recognition.
L’intervention se propose de dégager l’originalité de la conception de la reconnaissance développée par Jane Addams à travers l’étude d’un article intitulé « A Belated Industry » publié en 1896 dans l’American Journal of Sociology dans lequel Addams cherche à faire droit aux attentes de reconnaissance déçues de la domesticité à Chicago. Addams estime que l’isolement dans lequel les domestiques se retrouvent entre en tension avec un trait caractéristique de l’espèce humaine qu’elle tire de sa lecture des textes darwiniens et de la psychologie évolutionniste de son époque, à savoir le désir de sympathiser avec ses semblables. Cet isolement, en plus d’avoir des conséquences psychologiques malheureuses, implique en outre un isolement économique, politique et social. L’originalité de la position d’Addams tient au fait que ce qu’il s’agit de reconnaitre dans les attentes de reconnaissance qu’elle décèle ici n’est pas tant une aspiration individuelle à l’autonomie ou à l’auto-réalisation personnelle qu’un ensemble d’attentes sociales liées au désir de sympathiser avec des collègues et amis.
Par « socialiser la reconnaissance » nous entendons ici un double processus. Il s’agit, d’une part, de reconnaitre le caractère émancipateur de tout un faisceau de relations qu’elles soient sociales, économiques et politiques qui se trouvent souvent bafouées à l’occasion de rapports sociaux que l’on peut caractériser comme étant oppressifs.
D’autre part, « socialiser la reconnaissance » signifie le fait de la concevoir comme un processus qui a lieu entre groupes sociaux en conflit et qui doit toucher chaque groupe quoique de manière différente selon qu’il soit dominant ou dominé.
La dernière partie de l’intervention tente de montrer les nombreux points communs qui existent entre la philosophie d’Addams d’un côté et la philosophie sociale de Dewey telle qu’elle est exposée notamment dans les Lectures in China, et qui aborde explicitement la question des rapports entre groupes sociaux dominants et dominés en terme de reconnaissance.