Dance, Music Videos and Screens: Intermediality and Videochoreomorphosis in Mali and Benin
Abstract
Drawing on ethnographic fieldwork in Mali and Benin, the article looks at the economy of music video making and watching and their interaction with social dance practices. On the one hand, the article addresses the creation of new dance aesthetics in Mali through the development of music videos, while interrogating the creation of dance routines and their mediation on TV and via the Internet. On the other hand, it explores issues of remediation and intermediality in dance in light of the use of videos by Beninese salsa dancers. The article thus examines the interactions between dancing bodies and screens in dance venues in Cotonou. The notion of videochoreomorphosis is proposed as an analytical tool to appreciate how dance and dancing bodies are transformed by their interaction with the video format and with audio-visual techniques. This notion encompasses aesthetic and technical transformations as well as changes in the transmission, practice and consumption of dance through its video mediation. It also confronts assumed oppositions such as virtual/incarnate, screen/live, representation/embodiment, global/local. This study aims therefore at a theorization of the role of intermediality and remediation in social dance practices in Africa today.
En s’appuyant sur un travail ethnographique de terrain au Mali et au Bénin, l’article étudie l’économie de la production et de la visualisation de vidéos clips et leur interaction avec des pratiques de danse sociale. D’une part, l’article traite de la création de nouvelles esthétiques de danse au Mali à travers le développement de vidéos clips, et se penche sur la création de chorégraphies et leur médiation via la télévision et internet. D’autre part, l'article explore les processus de remédiation et d'intermédialité en danse au vu de l’utilisation de vidéos par des danseurs de salsa du Bénin. L’article examine ainsi les interactions entre corps dansants et écrans dans des salles de danse à Cotonou. La notion de vidéochoréomorphose est suggérée comme outil analytique pour apprécier comment la danse et les corps dansants sont transformés par leur interaction avec le format vidéo et les techniques audio-visuelles. Cette notion comprend des transformations esthétiques et techniques ainsi que des changements dans la transmission, la pratique et la consommation de la danse à travers sa médiation vidéo. Elle remet également en cause des oppositions assumées telles que virtuel/incarné, écran/live, représentation/corporéité, global/local. Cette étude vise ainsi une théorisation du rôle de l’intermédialité et de la remédiation dans les pratiques de danse sociale en Afrique aujourd’hui.