The celebration of the Mexican homeland. Textbooks and civic ceremonies
Les célébrations de la patrie mexicaine. Manuels scolaires et cérémonies civiques
Résumé
The research aims to understand the different ways the patriotic fervour has been learnt and celebrated in Mexico through the various means available at school as textbooks and civic ceremonies. These discourses and practices carry on the collective and national memory. The first part of this thesis outlines the stakes of school since the beginnings of the nation-state creation until the establishment of a national education for all which becomes reality with the distribution of official and compulsory textbooks from the sixties. The second part analyzes the changes and continuities of the patriotic rhetoric from four generations of textbooks (1960-2009). Textbooks were found to be a barometer of the different political projects making it possible to transform aspects of the homeland under the political circumstances. In the third part of this research, civic ceremonies have been studied from the perspective of ritual practices. They revealed to be a translation into acts of the principles of a civic religion. If the ceremonies pretend to train pupils in an united community, singing the national anthem and swearing allegiance to the flag, however they reveal to be differentiated practices. In spite of unity and equality principles, the civic ritual creates more subtle hierarchy principles.
Cette recherche se donne pour objectif de rendre compte des différentes formes que prend le patriotisme et l'inculcation du sentiment patriotique dans les écoles mexicaines. Ce travail s'appuie sur l'étude comparative de manuels officiels et sur l'observation directe de cérémonies civiques. Ces discours et pratiques servent de relais à la mémoire collective et inscrivent le temps du national dans le temps scolaire. La première partie de cette thèse retrace les enjeux de l’école depuis les prémisses de la formation de l’État-nation jusqu’à la mise en place d’une éducation nationale obligatoire pour tous concrétisée par la distribution des manuels scolaires officiels et gratuits dès les années soixante. La deuxième partie analyse les variations et les invariants de la rhétorique patriotique qui ressortent d’un corpus de quatre générations de manuels (1960-2009). Les manuels scolaires se sont révélés être de véritables baromètres des différents projets politiques permettant de métamorphoser les facettes de la patrie selon les circonstances politiques. Dans la troisième partie, les cérémonies civiques ont été étudiées en tant que rites dont les éléments constitutifs s’inspirent du rite catholique. Si les cérémonies donnent à voir une communauté unie chantant à l’unisson l’hymne national et jurant fidélité au drapeau, elles laissent néanmoins transparaître des divisions. Malgré un principe d’unité et d’égalité de fait, le rituel civique instaure d’autres principes plus subtils de hiérarchisation.