The design of academic conversation
Design de la conversation scientifique
Abstract
This paper analyzes the design of an experimental editorial format, whose objective is to bring together the social regime of conversation and the documentary regime of knowledge. Conceived as a new artifact for academic communication within the journal Sens public, this conversational format aims at reinstating the reading and writing practices of the digital environment, which have developed outside of academic institutions. Using Louise Merzeau’s theoretical works, we open some pathways for an editorialization of the conversation, suitable for the establishment of a common space of knowledge and for a collective hermeneutic.
Cet article analyse le design d’un format éditorial expérimental dont l’objectif est de réunir le régime social de la conversation avec le régime documentaire des connaissances. Pensé comme un nouvel objet de communication scientifique à implémenter au sein de la revue Sens public, ce format conversationnel cherche à réhabiliter des pratiques d’écrilecture en environnement numérique nées hors de l’institution académique. Sur la base des travaux de Louise Merzeau, nous dressons des pistes pour concevoir un dispositif d’éditorialisation conversationnel propice à l’établissement d’un espace commun de connaissances et engager une herméneutique collective.
Origin | Files produced by the author(s) |
---|